Санкциите имаат влијание: Русија не може сама да гради модерни воени авиони

Документите што неодамна протекоа од руски производител на воздухопловни компоненти даваат редок увид во тековната борба на Москва да ги заобиколи меѓународните санкции. Тие откриваат дека Русија продолжува во голема мера да се потпира на странска прецизна технологија за производство на своите воени авиони од следната генерација, пишува Киев Пост.

Документите што неодамна протекоа од руски производител на воздухопловни компоненти даваат редок увид во тековната борба на Москва да ги заобиколи меѓународните санкции. Тие откриваат дека Русија продолжува во голема мера да се потпира на странска прецизна технологија за производство на своите воени авиони од следната генерација, пишува Киев Пост.

Истрагата, објавена од ИнформНапалм со сајбер анализа од Феникс Тим, покажува дека руската компанија ОКБМ останува критично зависна од увезената CNC опрема за производство на класифицирани делови за борбениот авион Су-57, познат во НАТО како „Фелон“, и за претстојниот стратешки бомбардер ПАК ДА Посланик.

И покрај строгите западни санкции и јавните тврдења на Кремљ за успешна „замена на увоз“, внатрешните документи откриваат дека Русија тивко се потпирала на канали за набавки субвенционирани од државата за да добие клучни машини од Тајван, Србија и други земји.

Што Русија не може да произведе сама

Протекувањето откри доверливи технички документи што го опишуваат производството на клучни компоненти за најнапредните авиони на Русија. За стратешкиот бомбардер ПАК ДА, компанијата ОКБМ дизајнираше специјализирани зглобни шарки (ознаки 80RSh115 / 80RSh) кои се неопходни за отворање на внатрешното складиште за оружје.

Слично на тоа, за Су-57, водечкиот авион на руските воздухопловни сили, шарките РШ-65 беа произведени со истата функција. Иако станува збор за мали делови, тие се од витално значење – секој дефект на овие склопови директно ја компромитира способноста на авионот да користи оружје или да одржува ниска видливост на радарот.

Документите не само што ја потврдуваат официјалната улога на ОКБМ во обете државни програми, туку откриваат и дека слична технологија се прилагодува за различни платформи, што укажува на консолидација на производството во рамките на рускиот воздухопловен сектор.

Избегнување на санкции поддржани од државата

Додека Кремљ јавно тврди дека ги заменил западните машини со домашни алтернативи, внатрешната ревизија на ОКБМ целосно ги побива таквите тврдења. Протечените документи јасно покажуваат дека компанијата се потпира на странски CNC машини за високопрецизна обработка на метал, вклучувајќи модели како што се Hartford HCMC-1100AG и Johnford SL-50 од Тајван, како и цилиндричната брусилка Grindex BSD-700U од Србија.

Внатрешните ревизии покажуваат дека рускиот сектор за машински алати едноставно не може да ги исполни стандардите за прецизност и сигурност потребни за компонентите во воздухопловната индустрија. Откако голем број глобални производители се повлекоа од рускиот пазар во 2022 година, се создадоа тесни грла во производството што OKBM се обидува да ги надмине со активно барање начини за заобиколување на санкциите.

Документите сугерираат дека компанијата користела државни субвенции за да стекне ограничена странска опрема, и покрај формалните забрани. Иако во извештајот не се наведени точните канали, присуството на овие машини во активно производство докажува дека Русија продолжува да наоѓа начини да ги заобиколи меѓународните ограничувања.

Реалност наспроти пропаганда на Кремљ

Внатрешните проценки откриени во документите укажуваат на системски проблеми со кои се соочува руската воена индустрија: недостаток на соодветна опрема, губење на пристап до глобални производители и доцнења во производството предизвикани од притисокот од санкциите.

Овие проблеми директно влијаат на распоредите за производство на бомбардерот ПАК ДА и ловецот Су-57 – клучни програми што Кремљ постојано ги промовира како доказ за својата воена моќ и отпорност. Сепак, протечените документи сугерираат сосема спротивна слика: најнапредните авиони на Русија не можат да се изградат без индустриска поддршка од странство.

Европската унија одговори со санкции

Како одговор на овие откритија, Европската унија го вклучи ОКБМ во својот 19-ти пакет санкции на 23 октомври 2025 година. Потегот дојде откако протечените документи ја открија клучната улога на компанијата во одржувањето на руското производство на високотехнолошко оружје со употреба на странска опрема и покрај ембаргото.

ИнформНапалм тврди дека има десетици гигабајти документи, сè уште необјавени, со детали за понатамошните активности за набавка и производство.

Кршливоста на руската воена индустрија

Случајот познат како „ОКБМЛејкс“ истакнува сè поочигледна реалност: додека Русија го проширува своето воено производство, нејзиниот одбранбено-индустриски комплекс останува кревок и во голема мера зависен од прецизна машинерија што не може сама да ја произведе.

Санкциите го забавуваат и ограничуваат производството, но Москва очигледно сè уште наоѓа начини да се здобие со клучна технологија за да ги одржи своите програми за развој на авиони од следната генерација. Протекувањето им обезбедува на истражителите, новинарите и политичарите ретки и директни докази за тоа како Русија ги заобиколува санкциите одвнатре.

Исто така, поставува клучно прашање за западните влади: ако најнапредното оружје на Русија зависи од странска машинерија, како овие машини продолжуваат да пристигнуваат во руските фабрики? InformNapalm вели дека ова е само почетокот на приказната, а остатокот од протечената архива, која сè уште чека објавување, би можел да го даде одговорот. (Независен)