Канада со закон ги обврза Фејсбук и Гугл да плаќаат за пренесените вести

Гигантот на социјалните медиуми Мета потврди дека ќе го прекине пристапот до вестите на своите сајтови на социјалните медиуми за сите канадски корисници пред да стапи на сила законот C-18, Законот за онлајн вести. Законот ќе ги принуди технолошките гиганти како Мета и Гугл да им плаќаат на вестите за објавување на нивното новинарство на нивните платформи.

„Денеска потврдуваме дека достапноста на вестите ќе биде прекината на Фејсбук и Инстаграм за сите корисници во Канада пред да стапи на сила Законот за онлајн вести“, рече Мета во изјавата потоа.

Законот ги наведува правилата за принудување на платформите како Facebook и Google на Alphabet да преговараат за комерцијални зделки и да им плаќаат на издавачите на вести за нивната содржина, чекор сличен на револуционерниот закон донесен во Австралија во 2021 година.

Сега, кога нацрт-законот доби кралска согласност, Одделот за канадско наследство ќе подготви прописи со кои ќе се прецизира примената на актот и ќе обезбеди насоки за негово спроведување. Треба да поминат шест месеци за да стапи на сила законот C-18. „Слободниот и независен печат е фундаментален за нашата демократија“, рече канадскиот министер за наследство Пабло Родригез во изјавата.

Како одговор на најавата на Мета дека ќе ја забрани содржината на вести за канадските корисници, Родригез во друга изјава за медиумите рече дека Мета во моментов нема обврски според законот и дека федералната влада ќе се вклучи во „процес на регулација и имплементација“ по кралската согласност на предлог-законот C-18. „Ако владата не може да застане во одбрана на Канаѓаните против технолошките гиганти, кој ќе го стори тоа?“, изјави Родригез.

Портпаролот на министерот рече дека неговата канцеларија имала состаноци со Фејсбук и Гугл оваа недела. „Очекуваме понатамошни дискусии со платформите“, рекоа тие.

Мета прво се закани дека ќе го прекине пристапот до вестите за канадските корисници на Фејсбук и Инстаграм претходно овој месец, како одговор на претстојното усвојување на Законот Ц-18.

Компанијата соопшти дека спроведува тестови за ставање крај на пристапот до вести за мал процент од Канаѓаните. Помеѓу еден и пет проценти од 24-те милиони Канаѓани кои користат Фејсбук или Инстаграм, се вели дека се погодени.

Мета рече дека овој тест сè уште е во тек. „Промените кои влијаат на содржината на вестите инаку нема да влијаат на производите и услугите на Мета во Канада“, велат од компанијата.

На 7 јуни, кратко време откако Мета објави дека ќе го спроведе овој тест на производот, премиерот Џастин Трудо рече дека тактиките на малтретирање нема да функционираат со неговата влада. „Фактот дека овие интернет гиганти попрво би го прекинале пристапот на Канаѓаните до локалните вести отколку да го платат нивниот фер дел е вистински проблем, а сега тие прибегнуваат кон тактики на малтретирање за да се обидат да го постигнат својот пат. Тоа нема да успее“, рече Трудо.

Гугл, кој соопшти дека го разгледува истиот пристап како Мета за блокирање вести, во изјава за медиумите во четвртокот рече дека се обидува да „избегне исход што никој не го сака“.

„На секој чекор од патот, предлагавме обмислени и прагматични решенија кои ќе ја подобрат сметката и ќе ни го исчистат патот да ги зголемиме нашите веќе значајни инвестиции во канадскиот екосистем за вести“, рече Google. „Досега, ниту една од нашите грижи не е решена. Предлог-законот C-18 ќе стане закон и останува неостварлив“.

Компанијата соопшти дека „продолжува итно да бара да работи“ со владата за да се најде „пат напред“.