
Црна Гора ги забрзува подготовките за Јадранско-јонската магистрала
Црна Гора е при крај со идејните решенија за Јадранско-јонската магистрала, додека проектот за мост на реката Бојана влегува во нова фаза, откако Албанија веќе го заврши главниот проект, изјави за порталот Банкар, Министерството за транспорт, со потврда дека двата проекта се меѓу инфраструктурните приоритети на државата.
Црна Гора е при крај со идејните решенија за Јадранско-јонската магистрала, додека проектот за мост на реката Бојана влегува во нова фаза, откако Албанија веќе го заврши главниот проект, изјави за порталот Банкар, Министерството за транспорт, со потврда дека двата проекта се меѓу инфраструктурните приоритети на државата.
Со усвојувањето на Просторниот план на Црна Гора до 2040 година, исполнет е основниот предуслов за спроведување на споменатиот проект, соопшти Министерството за транспорт. Тие исто така истакнуваат дека Владата на Црна Гора ја вклучила Јадранско-јонската магистрала во пет развојни коридори, а таа траса е приоритет, покрај изградбата на автопатот Бар-Бољаре.
„Според горенаведеното, интензивно се работи на подготовка на проектна документација, а очекуваме дека идејните решенија за целата траса на Јадранско-јонската магистрала ќе бидат завршени до крајот на оваа година. Паралелно со завршувањето на идејните решенија, се работи на подготовка на идејни проекти, по што ќе се утврди методот и динамиката на изградба“, наведуваат од овој оддел.
Потсетуваат дека Владата на Црна Гора и Советот на министри на Република Албанија го потпишаа Договорот за изградба на меѓудржавен мост преку реката Бојана/Буна, кој беше потврден со закон од страна на Парламентот на Црна Гора на 7 март 2024 година.
Албанската страна го изврши главниот проект за изградба на мостот. Со усвојувањето на Просторниот план на Црна Гора до 2040 година, создадени се услови за подготовка на техничка документација за пристапниот пат од црногорската страна и почеток на реализацијата на овој проект“, соопшти Министерството за транспорт.
Во врска со тврдењата во албанските медиуми дека нивната влада наводно го отстранила проектот од листата на приоритети, Министерството наведува: „Не сме запознаени со таква одлука од страна на Владата на Република Албанија“.
Во договорот е дефинирано дека трошоците за изградба на мостот ќе бидат поделени меѓу страните, така што секоја страна ќе финансира 50% од изградбата, вклучувајќи ги вкупните трошоци за изградба, надзор и долгорочни услуги поврзани со реализацијата на проектот.
„Вредноста на проектот за изградба на мостот ќе биде регулирана со посебен договор (протокол за имплементација) и ќе биде утврдена по изборот на најповолна понуда. Црногорската страна предвиде позиција во капиталниот буџет за 2025 година за овие трошоци“, истакнуваат тие.
Министерството за транспорт истакнува дека мостот Бојана, како и изградбата на Јадранско-јонскиот автопат, имаат повеќекратно значење за Црна Гора, како во однос на туризмот, економијата, така и во однос на интеграцијата на Црна Гора во европската транспортна мрежа.
„Дел од Јадранско-јонскиот автопат е дел од планираната Трансевропска транспортна мрежа (TEN-T), што ѝ дава на Црна Гора директна врска со главните европски сообраќајни правци. Овој коридор ги поврзува Италија, Словенија, Хрватска, Црна Гора, Албанија и Грција, и на тој начин ги поврзува крајбрежните и континенталните дестинации на Јадранско-јонскиот регион, и овозможува полесен пристап за туристите од регионот и ЕУ“, наведуваат тие во своите одговори за Банкар.
Мостот на Бојана ќе го скрати растојанието помеѓу двата брега од 70 км на само неколку километри, со што ќе се отвори директна врска помеѓу Велика Плажа и албанскиот брег. Ова овозможува полесен пристап за туристите, локалните жители и малите бизниси од двете страни на границата.
„Побрзата и побезбедна транспортна врска го олеснува протокот на стоки, ги намалува трошоците за транспорт и ја зголемува конкурентноста на домашните производи, а е и основен предуслов за привлекување странски инвестиции“, заклучува Министерството за транспорт.
Изградбата на Јадранско-јонскиот автопат, како еден од најважните регионални инфраструктурни проекти, е во фокусот на владите на земјите од Западен Балкан и Европската Унија со децении. Оваа рута е дел од пошироката визија за создавање модерен, интегриран сообраќаен коридор што би ги поврзал Италија, Словенија, Хрватска, Црна Гора, Албанија и Грција, што би обезбедило побрза комуникација помеѓу Централна и Југоисточна Европа и дополнително би ја подобрило мобилноста на луѓе и стоки во Јадранско-јонскиот регион, пишува Банкар.ме.